Coś lekkiego Okołoksiążkowo

Zalety e-booków

6/06/2015Kultura Czytania

Jakiś czas temu obiecałam wam, że zrobię post o zaletach e-booków i audiobooków i dzisiaj mam zamiar tę obietnicę połowicznie spełnić. W końcu przyszedł czas na napisanie jakie dobry strony widzę w e-bookach. Postanowiłam, że o audiobookach napiszę za dwa tygodnie, czternastego czerwca, żeby ten post nie był za długi. Tak więc, zaczynajmy!

Muszę się wam przyznać, że przez bardzo długi czas nie mogłam się przekonać ani do e-booków ani do audiobooków. Zawsze wolałam trzymać w ręce papierową wersję książki. Dopiero po jakimś czasie zaczęłam zauważać zalety elektronicznych wersji książek. Oto one!


Zajmują mniej miejsca!
Chcecie zabrać na wakacje 20 książek? Nie ma problemu, nie musicie brać w tym celu drugiej walizki. Chcecie w tramwaju poczytać książkę, która ma ponad 1000 stron? To, dzięki e-bookom, również jest możliwe. Do tego przeciętny mol książkowy, który kupuje bardzo dużo książek, w miesiąc po zbudowaniu nowego regału już zaczyna zastanawiać się gdzie znaleźć miejsce na kolejny. Książki leżą wszędzie, na biurku, łóżku, w stosach na podłodze. I dopóki w domu jest jeszcze miejsce na stawianie kolejnych regałów, to nie ma z tym większego problemu, ale kiedy przestrzeń się kończy, to się on pojawia. Tutaj do akcji znowu wkraczają e-booki. Ile razy kupowaliście jakąś książkę w ciemno? Ile razy wam się one nie spodobały? Zajmują teraz miejsce w waszych regałach? Pomyślcie ile wolnej przestrzeni moglibyście teraz zapełniać tym czym chcielibyście, gdybyście wtedy skorzystali z e-booków. :)


Nie musicie przejmować się dostępnością w księgarniach lub wyczerpaniem nakładu, bo są dostępne wszędzie!
Macie ochotę zakupić nową książkę w ojczystym języku będąc na drugim końcu świata? Nic prostszego! W przypadku e-booków nie ma znaczenia czy kupujecie książkę będąc w Warszawie, czy w Nowym Jorku. Do tego nie musicie zastnawiać się nad tym, czy książka, którą akurat chcecie kupić jest dostępna w księgarni. E-booki są dostępne w sprzedaży 24 godziny przez 7 dni w tygodniu.


Kosztują mniej!
Co prawda często bywa tak, że ceny e-booków nie są wiele niższe niż zwykłych papierowych wydań, ale na amazonie często zdarzają się promocje, w których elektroniczne wydania można zdobyć za niecałego dolara, albo nawet za darmo. Do tego niektóre (ale tylko niektóre) papierowe książki w ogóle nie musiałyby być drukowane, a wydawane jedynie w formie e-booka, ponieważ ich cena jest niewspółmierna do objętości. Idealnym przykładem mogą być chociażby dodatki do serii. Często mają one bardzo mało stron, a ich cena bywa taka sama lub porównywalna do tych podstawowych książek. Oczywiście nie zawsze tak jest, ale spotkałam się już z takimi sytuacjami. W komentarzach możecie napisać, co o tym sądzicie.


Większa dostępność książek obcojęzycznych!
I tutaj e-booki zgarniają pierwsze miejsce. Chcąc zdobyć jakąś książkę w obcym języku, wchodzimy chociażby na amazona lub (jeżeli szukamy książek w innym języku niż angielski) jakąkolwiek inną stronkę z e-bookami, kupujemy, robimy przelew i... możemy zaczynać czytać. Oczywiście, w księgarniach stacjonarnych dostaniemy książki obcojęzyczne lub możemy je sprowadzić, ale wtedy osiągają one zawrotne ceny. Z kolei przesyłka z bookdepository.com potrafi iść prawie dwa tygodnie.


Czytanie jest wygodne!
Książki elektroniczne możemy czytać na komputerze, telefonie, tablecie, ogólnie na większości urządzeń elektronicznych, które mają do tego zainstalowany odpowiedni program. Do tego czytniki e-booków stają się coraz nowocześniejsze. Nie męczą oczu, mają bardzo trwałą baterię i dają nam możliwości zmiany wielkości czcionki, dodawania własnych notatek i często poszukiwania wybranych haseł w Wikipedii.


W dzisiejszym poście to chyba tyle. Chociaż ja wciąż wolę papierowe wydania, zaczęłam zauważać zalety tych w wersji elektronicznej. A wy? Wolicie tradycyjne książki, czy może e-booki? Napiszcie w komentarzach.

*Za półtora tygodnia (17 czerwca) zapraszam na post o zaletach audiobooków. :) 

You Might Also Like

27 komentarze

  1. Mimo, że e-booki mają bardzo wiele zalet, to jakoś cały czas nie mogę się do nich przekonać ;)

    k-siazkowyswiat.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  2. Często czytam e-booki, ale niestety bardzo meczę oczy, bo czytam na telefonie lub laptopie. Czytnika nie posiadam, bo zamiast oszczędzać, ciągle wydaje kase na książki, ale może dostanę na osiemnastkę za rok 😁
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na telefonie czytam głównie podczas jazdy autobusem, bo on zajmuje najmniej miejsca. :)

      Usuń
    2. Czytnik kindle też nie zajmuje dużo miejsca a w ogóle nie męczy oczu :)
      Ja przez długi czas byłam przeciwna czytnikom, ale od kiedy zaczęłam sięgać po naprawdę potężne książki, to to okazało się być dużo wygodniejsze. Nie mówiąc o zaletach jakie płyną z takiego czytnika na wakacjach :D Ja brałam tyle książek, że potem nie mogłam unieść bagażu podręcznego :P

      Usuń
    3. Fakt, czytniki mają tą przewagę nad telefonami czy laptopami, że nie męczą oczu. :) Znam ten bó,l kiedy trzeba wybierać, które książki zabrać, żeby zmieścić się do walizki. ;)

      Usuń
  3. Ja ostatnio powoli przekonuję się do audiobooków i e-booków, ale i tak uważam że najlepsze są książki papierowe ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również większa przyjemność sprawia czytanie papierowych książek, ale zaczęłam dostrzegać zalety e-boków. :)

      Usuń
  4. Zawsze pierwszeństwo będą miały u mnie książki papierowe. Muszę jednak przyznać, że odkąd kupiłam Kindle'a, jestem z niego baaardzo zadowolona. Zamiast nosić ciężkie tomiszcza w torebce, zabieram czytnik i spokojnie czytam na wykładach ;) A w okresie wakacyjnym wartość Kindle'a jeszcze wzrasta! Bo jak wyjeżdżam na dwa tygodnie zabieram kilka książek, które ważą tyle co nic. Dlatego naprawdę wszystkim polecam czytanie e-booków ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wakacjach rzeczywiście sprawdzają się idealnie. :)

      Usuń
  5. Ja uwielbiam książki w wersji tradycyjnej, tj. papierowej - chyba już zawsze tak będzie, że ulubione tytuły będę chciała mieć na półce w ładnej oprawie. Ale faktycznie e-booki zajmują mniej miejsca i są ogólnie wygodniejsze, bo można w każdej chwili po niego sięgnąć. Ja akurat czytnika nie mam ale czytam e-booki na smartfonie - super sprawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również. Chodziło mi raczej o to, że czasami kupujemy książki w ciemno, nie spodobają nam się i potem zajmują niepotrzebnie miejsce. A do tych które nam się podobają miło się wraca, jeżeli mamy je w papierowej wersji. ;)

      Usuń
  6. Dla mnie e-booki i audiobooki to genialna opcja alternatywna do czytania papierowych książek. Zwyciężają praktycznością i dostępnością. Choć nigdy bym nie odrzuciła książek papierowych, to inne media po prostu ułatwiają mi życie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Do audiobooków nigdy się nie przekonam, jest to spowodowane tym, że jestem wzrokowcem i nic nie rozumiem, kiedy ktoś mi czyta książkę. Co do ebooków się zgodzę, są pożyteczne. Na swoim telefonie mam kilka ebooków. Jednak nie zmienia to faktu, że tak czy siak wolę papierową wersję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ostatnio przekonałam się do audiobooków głównie ze względu na fakt, że mogę "czytać" sprzątając lub wykonując czynności, na których nie muszę się aż tak skupiać. :)

      Usuń
  8. Postanowiłam kupić czytnik i zobacze czy mi się to spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja od jakiegoś czasu, mam tak, że mam papierową wersję, ale wolę czytać e-booki, bo większość czasu na czytanie poświęcam wieczorami, w łóżku, więc często gęsto jest niewygodnie z papierówką ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak! Zgadzam się, że czytanie w łóżku książki, która ma ponad 500 stron jest strasznie niewygodne. ;)

      Usuń
  10. Ja jakoś nie mogę się przekonać do ebooków, ale to chyba dlatego że czytanie na komputerze, telefonie czy tablecie strasznie męczy mi oczy. Zastanawiałam się czy nie kupić czytnika, bo wiadomo że tam ekran jest taki, jakbyśmy czytali normalną książkę. Ale ciągle się nad tym zastanawiam, bo jednak to co innego trzymać i widzieć książkę. Chociaż teraz zbliżają się wakacje i wyjazdy, a w takich sytuacjach ebooki są wygodniejsze, bo nie trzeba brać powiedzmy sześciu książek, tylko można spakować do torby jeden czytnik. Może mogłabyś napisać jakiś post o czytnikach? Jaki warto kupić, na co zwracać uwagę przy kupowaniu czytnika itd? Z chęcią bym przeczytała:)

    whiteblackbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastanowię się nad tym, bo nie wiem, czy byłabym w stanie przekazać kompetentną wiedzę. Sama nie posiadam czytnika i tez czytam głównie na komputerze lub telefonie. Ale ostatnio również zastanawiałam się nad kupnem czytnika, więc może zorientuję się co i jak i postaram się coś naskrobać, ale nie obiecuję. :) Swoją drogą, to dzięki za pomysł na post. :D

      Usuń
  11. ja mojego kindla nie wymieniłabym na nic innego - jestem z niego całkowicie zadowolona. wciąż kupuję papierowe książki i wciąż wolę czytać w takiej formie ale o ileż wygodniej jest wrzucić do torebki czytnik wielkości zeszytu a5, niż ważące tonę tomiszcze;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio właśnie czytałam w autobusie "Potop", który w dodatku nie był podzielony na części, co oznaczało jakieś 900 stron i mało wygody. O ileż wygodniej byłoby z czytnikiem. :)

      Usuń
  12. No jakoś nie mogę się przekonać, wolę papierówki, strasznie mnie zmęczyło te kilka e-booków, które czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Cześć! Z ciekawości i potrzeby eksperymentu podjęłam się odpowiedzi na pytania Liebster Blog Awards, a następnie nominowałam Ciebie do przejęcia pałeczki: http://pannakac-pisze.blogspot.com/2015/06/liebster-blog-award-1-i-2.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! W najbliższym czasie postaram się odpowiedzieć. :)

      Usuń
  14. Nie mogę się z Tobą nie zgodzić, ale często bywa tak że przywiązanie do klasycznej książki przebija wszystkie pozytywy ebooków ;)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak najbardziej się z tym zgadzam,ale lubię mimo wszystko książki papierowe.Są ładniejsze i takie miłe w dotyku ... ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja lubię czytać książki w postaci ebooków, gdy nie mam pieniędzy, by kupić sobie jakąś książkę :D

    Fluff

    OdpowiedzUsuń

Witaj! Jeżeli już tutaj trafiłeś i coś co naskrobałam przypadło ci do gustu, zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. :)
Wasza aktywność motywuje mnie do dalszej pracy. ;)

Popular Posts

Flickr Images

Formularz kontaktowy