featured Przeczytane 2015

Królowa Margot- Aleksander Dumas

6/25/2015Kultura Czytania

Szesnastowieczna Francja, renesans. Czas, w którym to człowiek był w centrum zainteresowania, w którym powracano do starożytnych wzorców i skupiano się przede wszystkim na rozumie. To także czas, kiedy zarówno mężczyźni jak i kobiety ubierali się w wystawne stroje i nosili peruki, a pewną część ich czasu pochłaniały intrygi. Książką, która ukazuje (chociaż może w lekko przerysowany sposób) realia życia w tamtych czasach jest „Królowa Margot” autorstwa Aleksandra Dumasa.

Jest rok 1572. We Francji trwają wojny religijne. Margot wychodzi za Henryka Nawarskiego, aby zapobiec przelewowi krwi pomiędzy katolikami a hugonotami, ale jak się okazuje małżeństwo to niewiele daje. W wir zdarzeń, oprócz członków dworu, zostają także wplątani dwaj rycerze: Lerac de La Mole i Annibal de Coconnas, którzy spotykając się, jeszcze nie są świadomi, że w kilka godzin po zjedzeniu wspólnej kolacji staną się wrogami. Ich losy w końcu jednak się splotą, a powiązania na francuskim dworze wpłyną na życie ich i niektórych lokatorów Luwru.

Królowa Margot” jest typową powieścią płaszcza i szpady. Zasadzki, intrygi, zdrady, miłość. Ta książka ma w sobie coś co może spodobać się zarówno dziewczynom jak i chłopakom. Każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Dziewczyny z pewnością będą zachwycone wątkami romantycznymi występującymi na kartach powieści. Zakazana miłość, liściki niszczone po otrzymaniu, potajemne nocne schadzki kochanków, intrygi. Z kolei męska część czytelników powinna być usatysfakcjonowana scenami walki na szpady, ucieczkami, pościgami. Może nie każdy lubi takie klimaty, ale mnie powieść Aleksandra Dumasa zdecydowanie przypadła do gustu. Podobał mi się nastrój panujący w całej książce, a język, którym została napisana jest miły w odbiorze. Książkę rzeczywiście czyta się trochę dłużej niż niejedną młodzieżówkę, ale również można spędzić przy niej miło czas.

Co ważniejsze, mamy tutaj pełen przegląd charakterów. Bohaterowie wahają się od tych spokojniejszych po porywistych czy noszących maski. Chyba najbardziej w całej książce polubiłam pana de La Mole i Coconnasa. Na początku książki obserwujemy ich pierwsze spotkanie. Widzimy jak ich relacja przechodzi przez różne etapy, aby w końcu ukształtować się jako przyjaźń aż po grób. Oprócz tego jedną z mocniej nakreślonych postaci jest Katarzyna de Medici, która swój czas spożytkuje głównie na rozmyślania o tym jak pozbyć się męża jej córki

Kolejnym ważnym aspektem jest tło historyczne o którym wspominałam na samym początku. Może nie jest to pełen przekrój epoki, ale możemy dowiedzieć się różnych rzeczy na temat francuskiego dworu z tamtego okresu. Później na historii będziecie się mogli pochwalić, że wiecie kim jest Katarzyna Medycejska i dlaczego król Henryk Walezy rządził w Polsce tak krótko. Wystarczy pewne rzeczy doczytać i już błyszczymy wiedzą, którą nie każdy posiada.

Podsumowując, uważam że „Królowa Margot” jest książką, przy której można się dobrze bawić, o ile ktoś lubi czasami zanurzyć się w świecie zupełnie odmiennym od dzisiejszego i z boku przyglądać się każdej intrydze. Dodatkowo książka ta, według mnie, jest całkiem niezłą lekturą jeżeli chodzi o zawarte w niej motywy (człowiek chodzący w „masce”, przyjaźń, nie do końca szczęśliwa i spełniona miłość), więc może przydać się później pod kątem matury. Z wyżej wymienionych powodów daję jej ocenę 9/10. Postanowiłam, że nie będzie ona wyższa, bo nie jest to lektura za którą bym szalała, ale zapewni rozrywkę jednocześnie ucząc.

*zdjęcie zamieszczone na początku posta jest udostępnione na licencji CC, pochodzi z tej strony i zostało ono przerobione; zgodnie z warunkami licencji udostępniam je dalej na tej samej licencji, której warunki podlinkowałam wyżej

You Might Also Like

16 komentarze

  1. Lubię książki, które mogą nam przekazać pewną wiedzę historyczną. A jeszcze jak jest wiele intryg, to już całkiem mnie interesuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na początku myślałam, że mi się nie spodoba, ale myliłam się. :)

      Usuń
  2. To chyba nie moje klimaty, nie przepadam zbytnio za książkami historycznymi ;)
    http://alejaczytelnika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślałam. Dopóki nie przeczytałam "Królowej Margot". ;)

      Usuń
  3. Dumasa czytałam Trzech muszkieterow i bardzo podobały mi się te dworskie intrygi o ostatnio lubię takie klimaty więc może kiedyś za Królową Margot się zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Trzech Muszkieterów" mam w planach na wakacje. :)

      Usuń
  4. podoba mi sie
    poklikasz u mnie w ostatnim ?
    moze wspolna obs ?żacznij i daj znac
    http://paperlifex33.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo chciałabym przeczytać, z resztą ja i inne dzieła Dumasów. Tylko czasu nigdy na to nie mam. Klasyka wymaga powiem skupienia i odpowiedniego delektowania się każdym słowem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też chciałabym przeczytać ich inne dzieła, ale tak jak mówisz, wymagają nieco więcej skupienia.

      Usuń
  6. Podejrzewam, że może mi się spodobać - przynajmniej Twoja recenzja na to wskazuje ;)

    Pozdrawiam,
    http://magiel-kulturalny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że się nie zawiedziesz. :)

      Usuń
  7. Aż wstyd, że nie znam :) z pewnością nadrobię na wakacjach :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wreszcie mamy wakacje, więc nie potrzebne są już mi ksiązki łatwe, przyjemne, relaksujące po cięzkim dniu. Czas zabrać się za coś wielkiego, wymagającego skupienia, bo wreszcie mam czas całkowicie oddać się lekturze. ,,Królowa Margot" chyba idealnie do tego pasuje. To zabieram się do czytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam tak, że w ciągu roku wolę książki łatwe i przyjemne. Miłego czytania.:)

      Usuń
  9. Wielką sympatią darzę powieści Dumasa, bo kilka lat temu po prostu się w nich zaczytywałam. "Królowa Margot" jest jedną z moich ulubionych. :)

    OdpowiedzUsuń

Witaj! Jeżeli już tutaj trafiłeś i coś co naskrobałam przypadło ci do gustu, zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. :)
Wasza aktywność motywuje mnie do dalszej pracy. ;)

Popular Posts

Flickr Images

Formularz kontaktowy