featured Przeczytane 2015

Sense and Sensibility/ Rozważna i romantyczna- Jane Austen

3/10/2015Kultura Czytania

Wiele osób chce czytać książki w obcym języku, ale często nie potrafią zacząć. Wydaje mi się, że w dużej mierze wynika to z obawy przed niezrozumieniem treści. Dziś chciałabym zaprezentować wam książkę, która według mnie jest bardzo przyjemną i stosunkowo prostą lekturą dla osób, które chciałyby czytać po angielsku. Książką tą jest adaptacja powieści „Sense and sensibility” autorstwa Jane Austen od wydawnictwa 44.pl. Nie będę oceniać jej pod względem fabuły, ponieważ nie czytałam pełnej wersji tej historii, za to postaram się wam przekazać co uważam o niej pod względem językowym.

Czasami zdarza mi się sięgnąć po książki napisane po angielsku, więc gdy zobaczyłam tę adaptację pomyślałam, że mogę spróbować. Nie jest to co prawda pełna wersja, ale na dobry początek z klasyką w oryginale wydawała mi się idealna. Próbowałam czytać „Dumę i uprzedzenie” po angielsku i bardzo mnie to męczyło. Język, który został w niej użyty sprawiał mi problemy i musiałabym na okrągło siedzieć ze słownikiem, więc po jakimś czasie zrezygnowałam. Wzięłam się za to za czytanie wyżej wymienionej adaptacji i skończyłam ją w ekspresowym tempie. Nie pomyliłam się co do niej. Jest to odpowiednia książka dla osób, które nie czują się jeszcze w języku angielskim na tyle biegle aby czytać, ale mają już jakieś podstawy. Ma ona zaledwie sto stron i głównie ze względu na tłumaczenie jest całkiem łatwa w przyswojeniu.

Od strony technicznej wygląda to tak, że po lewej stronie znajduje się tekst po angielsku, a po prawej ta sama treść jest przetłumaczona na polski. Dzięki temu nie ma konieczności czytania ze słownikiem, albo chociażby tłumaczem. Wystarczy spojrzeć na stronę obok i już wiemy o co chodziło w tym co właśnie przeczytaliśmy. W dodatku odniosłam wrażenie, że język został nieco uproszczony, co jest kolejnym ułatwieniem dla nieco mniej zaawansowanych czytelników. Uproszczenie to nie wpływa jednak negatywnie na czytanie. I tak można wyczuć klimat całej historii. Muszę jeszcze dodać, że w książce gdzieniegdzie zamieszczone są małe obrazki na które może i nie każdy zwraca uwagę, ale dla niektórych mogą być one umileniem lektury.

W serii „Czytamy w oryginale” zostało wydanych już dosyć dużo książek zaliczanych do klasyki. Wśród nich znalazły się m.in. Tajemniczy Ogród(Frances Hodgson Burnett), Podróże Guliwera”(Jonathan Swift), Piotruś Pan”(J.M. Barrie) czy Przygody Sherlocka Holmesa”( Sir Arthur Conan Doyle). Na razie przeczytałam tylko „Sense and sensibility”, ale jeżeli trafię gdzieś na jakąkolwiek inną książkę z tej serii, to z miłą chęcią się z nią zapoznam. Serię poleciłabym wszystkim, którzy chcą zacząć czytać w oryginale oraz osobom średnio zaawansowanym. Natomiast jeżeli wasz język jest już na wysokim poziomie, wydaje mi się, że ta pozycja może was zwyczajnie nudzić. 

*zdjęcie zawarte na początku posta jest mojego autorstwa 

You Might Also Like

30 komentarze

  1. Jak dla mnie ta ksiażka jest idealna ponieważ mój język angielski jest na niskim poziomie ;)
    Musze koniecznie po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że dzięki tłumaczeniu na język polski nie powinnaś mieć problemów z jej zrozumieniem. :)

      Usuń
  2. Bardzo fajnie, że tekst jest nie tylko po angielsku ale i po polsku, myślę, że mogłabym spróbować czytać tę serię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początku zdziwiłam się widząc formę tej książki, ale później się przekonałam i stwierdziłam, że czytanie jej jest bardzo wygodne, ponieważ nie musiałam używać słownika. :)

      Usuń
  3. Szalenie spodobała mi się ta seria. Poszukam jej u siebie w bibliotekach.

    OdpowiedzUsuń
  4. A to ciekawe, może sobie sprawię jakąś z tych :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hm, a może spróbuję i się nie rozczaruje, że nie umiem czytać? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam. Według mnie warto spróbować. :)

      Usuń
  6. Super! Chętnie sięgnę po klasyki w oryginale. Przydadzą mi się takie dodatkowe ćwiczenia przed maturą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze powiedziawszy nawet nie wpadłam na to, że ta książka może posłużyć do powtórek przed maturą, ale jest to rzeczywiście dobry pomysł. :)

      Usuń
  7. Nie umiem się do Austen przekonać. Klasyka, ale "Dume i uprzedzenie" szybko odłożyłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie licząc adaptacji, która opisałam powyżej, nie miałam okazji zapoznać się w pełni z żadną z książek Jane Austen, więc niestety nie mam zdania co do jej twórczości. :)

      Usuń
  8. Ciekawa seria, chociaż w oryginale nie czytam, gdyż nie czuję się mocna w obcych językach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie co prawda zdarza się czytać w oryginale, ale jest to raczej rzadkie zjawisko. Jeżeli chciałabyś zacząć, to polecam spróbować zacząć z tą serią. :)

      Usuń
  9. Z chęcią spróbowałabym swoich sił w języku angielskim. Mogłabyś mi powiedzieć, gdzie mogę znaleźć taką książkę ?
    Seria wydaje się naprawdę sensowna :D

    Pozdrawiam :*
    http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba widziałam ją na stronie internetowej księgarni Matras i EMPIK-u, ale może będą dostępne też stacjonarnie w tych właśnie księgarniach. Jeżeli nie to poszukałabym też w innych. Proponowałabym też zapytać w bibliotece- może akurat znajdziesz. :)

      Usuń
  10. Angielskiego uczę się akurat na poziomie podstawowym, ale gdybym znalazła takie adaptacje książek niemiekich, może sięgnęłabym po nie ;)

    czytelnia-cynki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie spotkałam się z takimi adaptacjami, więc niestety nie jestem w stanie ci pomóc. :)

      Usuń
  11. Świetna jest to, że jest tłumaczenie! Sama muszę spróbować, bo już dawno chciałam czytać w innym języku :)

    Zapraszam do mnie:
    http://recenzje-ksiazek-patricia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chcesz zacząć czytać po angielsku, to wydaje mi się, że jest to książka idealna. :)

      Usuń
  12. Angielski to coś czego nie lubię. (No sorry taki mamy klimat :P) Ale może warto się podszkolić w tym języku, bo się przyda :) Może też zacznę od tej książki :)
    Znalazłam Twój blog w internetach i zostanę na dłużej :)
    http://pizama-w-koty.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. :) Wydaje mi się, że jeżeli chcesz się podszkolić, to ta książka (albo któraś z tej serii) ze względu na tłumaczenie będzie całkiem niezłym wyborem. ;)

      Usuń
  13. Ja niezbyt przepadam za angielski. Zawsze jak zaczynałam czytać w orginale od razu się zniechęcałam. Ale chyba jednak warto spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że jeżeli chcesz zacząć czytać po angielsku to któraś z książek z tej serii będzie dobra. :)

      Usuń
  14. Zastanawiałam się nad kupnem Drakuli z tego właśnie wydawnictwa, ale chyba na razie się powstrzymam. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zaciekawiłaś mnie dwujęzycznym wydaniem, musiałabym spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja czytałam podobne wydania z Pinguin Readers. Z tym, że tam nie ma tekstu po polsku. Język jednak jest prosty i bardzo komunikatywny. Polecam :D
    Co zabawne, mam w szkicach w przygotowaniu notkę właśnie o książkach anglojęzycznych!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam o tym, ale jakoś nigdy nie przeczytałam. Może kiedyś mi się uda. :)

      Usuń
  17. planowałam zakup Alicji w krainie czarów z tej serii, z taką różową okładką ;) bardzo podoba mi się idea tych książek i fakt, że są tanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio w księgarni pokazałam te książki koleżance i od razu zakupiła sobie "Przygody Sherlocka Holmesa". :)

      Usuń

Witaj! Jeżeli już tutaj trafiłeś i coś co naskrobałam przypadło ci do gustu, zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. :)
Wasza aktywność motywuje mnie do dalszej pracy. ;)

Popular Posts

Flickr Images

Formularz kontaktowy